Net als de huisbewoners...

Miranda-435
´Is het niet koud op zo´n boot?´, is de bekendste. Met als goede tweede; ´Kun je wel overal staan?´ De overige vragen van de huisbewoners staan ongeveer op gelijke plaats. ´Hoe doe je dat dan met wassen?´ en dan doelen ze op mij als persoon. (waarop ik dan toch altijd stiekem even aan mezelf snuffel) óf ´Waar gaat het water dan heen als je je wc doorspoelt?´ En dan bedoelen ze natuurlijk mijn uitwerpselen. De bruine. En deze laatste vraag vond ik zelf altijd de lastigste. Niet om te beantwoorden hoor. ´Gewoon, in het water´, zei ik zonder blikken of blozen. Het mag wettelijk tenslotte. En als het mag van de wet, dan is het altijd goed. (…) Nee, deze vraag gaf me toch altijd een unheimisch gevoel. Net of ik een BP olielek was. Of een Tsjernobyl straling. Kijk er zijn massa´s lieden op deze wereld die de straat als vuilnisbak zien. En de zee als dump plek van lichtgevend afval. Maar ik niet. Om het beeld over mij maar even duidelijk te schetsen. Pacifist, vegetariër, greenpeace donateur, WFP ambassadeur, links stemmend- ook wel geitenwollen sokken type genoemd, maar dan zonder geitenwollen sokken (omdat ze kriebelen en ze gewoon heel erg lelijk zijn). Maar ik rook niet!

Vond. Want binnenkort, hoef ik me ook over deze vraag niet meer ongemakkelijk te voelen. Ik kan nu ook, net als op alle andere vragen antwoorden. Gewoon, net als bij jullie huisbewoners. Om dit alles te kunnen bereiken zijn dan ook kosten >lees: staat gelijk aan drie wintersport vakanties ín het hoogseizoen, nog moeiten >lees: een opoffering van de kerstvakantie inclusief eerste én tweede kerstdag inclusief drie, vier of wat jij wilt- vijf gangen diner, bespaard. Maar dan heb je ook wat. Een kleinere badkamer, het gevoel dat er een grasmaaier wordt gestart als ik me was en dan heb ik het nog niet over de beleving die ik ervaar als de roestvrij stalen tank wordt geleegd. Althans, die ik zou moeten beleven. Op dit moment ervaar ik dat ik BP zelf ben als de hele inhoud van de tank in één keer in mijn onverwarmde buiten zwembad wordt geloosd. Maar dit zal gaan veranderen als we, net als de huisbewoners, binnenkort écht op het riool gaan. Toch?

Kerstkaart te water

christmas-card-435Op een druilerige winterse dag kwam ik aan het einde van een drukke werkdag thuis...

Klik hieronder op 'Lees verder...' voor het Kerstverhaal van Martine.

Lees verder...

Winter Wonderland

WHWL-435
Werkhaven Witland

DSC_1229-435

DSCN4784-435

witland

DSCN4782-435

DSC_1251-435

Afvalkalender 2011

Ophaalschema-Buitengebied-435

Nog 2 ligplaatsen

AdvertentieBeschikbare_plaatsen_208_en_250
Er zijn nog 2 beschikbare ligplaatsen: Rood (nr. 250) met tuin en groen (nr. 208) zonder. Meer info? Klik op foto.

IJs, brug en oversteek

sophie-ijs-2010
De haven bedekt met ijs en hagel

sophie-drijver-2010
De drijver voor de brug van de Ger-Di hangt hier in de kraan. Eindelijk zijn ze geen bruglozen meer. De katten zullen wel blij zijn.

SchildpadZebra
Na alle verkeersremmende objecten op de dijk, kwam Sophie met het plan voor een havenschildpaddenoversteekplaats :)

Bye Bye Baggeraar

Eindelijk rust. Na ruim 10 weken (planning was 7) is gisteren de laatste hap bagger uit de Werkhaven gehaald.


Goede Gunst nog even langzij bij Eendracht X, zodat Nikyra de laatste happen bagger eruit kan halen.


Tot slot werd hangplekpaal 248 gisteren weer teruggezet...


en vandaag alweer benut. Het baggerhoofdstuk is hiermee afgesloten, met speciale dank aan schipper Dirk en kraandrijver Kees.

Baggerfase III

De laatste fase is begin deze week ingegaan. Nog anderhalve (?) week en dan is het baggeren hopelijk gedaan.

PAUL-II
Plek van de Ger-Di wordt uitgebaggerd


De Cornelia aan de dijk met de Elizabeth ernaast

Baggerfase II


De Jura heeft plek 206 inmiddels weer verlaten (foto's: Lex)


Fase II is vandaag begonnen. Nomadisch is al weg. Reimerswaal en Cornelia zullen volgen (foto: Sophie)

Woonboot magazine

Martine interviewde Lex voor Woonboot magazine.

Baggerschema

Volgens de eerste planning zou het baggeren vandaag zijn afgerond. Het afvoeren van de baggerspecie levert echter de nodige vertragingen op. Volgens de laatste planning gaat het vanaf nu nog zo'n 3 weken duren. Eind week 46 (19 november) zou het baggeren klaar moeten zijn. We wachten af. Ondertussen nog wat fotootjes van de afgelopen tijd.


Stuurhutjemutje


De oude afgezonken motorvlet (heel mooi maar flinterdun) is er eindelijk uit


Lex weer lekker terug


Met de GerDi er tijdelijk naast


De Willem na het baggeren weer terug naar zijn plek, met de Deinemeid langszij


Willem viel echter na het baggeren bij laag water dusdanig scheef dat de kopjes uit de kast kwamen


Snel weer wegwezen dus. En natuurlijk samen met de Deinemeid. Echte liefde

Jura is verhaald


loopbrug weghalen


kapitein Rob was erbij


aan 1 (!) hijsbandje vast, en trekken maar (vakmanschap)


even later waren we dijkers

Schildpad op stap

door Corrie

Toen ik vorige week met onze logé hond ging wandelen stond er een politieauto en drie agenten op de dijk naar iets op de grond te kijken. Het bleek onze havenschildpad te zijn die waarschijnlijk aan een solo schildpaddentrek begon. De agenten vroegen of ik hem durfde te pakken want zij dorsten het niet. Ze waren bang dat hij zou krabben met zijn scherpe nagels. Ik stelde voor om handschoenen te halen maar die hadden ze zelf in de auto. Voor het zover kwam was Vincent er ook en die pakte het beest bij zijn schild en bracht hem weer lekker bij Ket in de blubber.

CONCLUSIE
Hoe moet ik me veilig voelen in dit land als drie agenten bang zijn voor één schildpad???

Voorkomen van putcorrosie

door Johan

Het voorkomen van putcorrosie d.m.v. opgedrukte stroom.

Ik schrijf jullie dit artikel in verband met het toenemende aantal verontruste bootbewoners in Rotterdam, maar ook in onze haven die bij hun hellingbeurt geconfronteerd worden met het fenomeen PUTCORROSIE.

Lees verder...

AIS in Werkhaven Hitland

door Petra

AIS, Automatic Identification System, tot een half jaar geleden, had ik er persoonlijk nog nooit van gehoord. Het is weer een nieuwigheid binnen de zee- en binnenvaart en binnenkort wellicht ook voor een breder publiek onder de pleziervaart.
In de zeevaart is het systeem in 2003 ingevoerd. De gedachte achter het systeem is enerzijds de veiligheid, maar anderzijds ook overzicht en informatie verschaffen tussen schepen onderling en instanties aan de wal.
Wanneer je het systeem aan boord hebt, kun je informatie over het schip, de bemanning, eventuele passagiers, lading, herkomst en bestemming kenbaar maken aan de schepen om je heen en instanties aan de wal.
Inmiddels is het systeem ook in de binnenvaart geïntroduceerd. De dochter en schoonzoon van Karel en Corrie behoorden in maart van dit jaar tot één van de eerste van 799 binnenvaartschepen waar het systeem – toen kosteloos – werd geïnstalleerd om te experimenteren met AIS op binnenvaartschepen. Corrie was meteen enthousiast, want nu kon ze precies zien waar het schip van haar dochter was. Bij of in de sluis, in de haven van Antwerpen, het was allemaal te zien op www.MarineTraffic.com


Op de website kun je zien welke schepen in de buurt nog meer voorzien zijn van AIS, maar ook welke schepen er langs komen.

Voor de pleziervaart is er nog geen verplichting tot het gebruik van AIS, maar het is al wel mogelijk. Dat is natuurlijk koren op de molen van een paar fanatieke pioniers. Toen de mogelijkheid zich aandiende, waren Karel en Corrie er als de kippen bij. Ze hadden als één van de eersten de auto op het schip, marifoon aan boord, een mobiele telefoon aan boord en dus wilden ze ook AIS aanschaffen. Vanaf vandaag staan er daarom ook schepen in de werkhaven Hitland ‘op de kaart’. Bij de Cornelia, de Reimerswaal en de Xenia werd vandaag het systeem geactiveerd en zoals hierboven op het plaatje te zien is, werkt het systeem.

Opstapje en burenklus

door Martine

En het baggeren duurt nog steeds voort. Evenals de dagelijkse uitdaging om veilig van en aan boord van ons scheepje te stappen. Aangezien we ons scheepje moesten ‘verhuizen’ om plaats te maken voor de baggerboot, liggen we bij de grote sleper de Germa langszij. En omdat deze sleper aanzienlijk hoger uit het water torent dan ons scheepje is de op- en afstap elke keer weer een ultieme poging om droog te blijven.


Opstapje

Behalve door de baggeraars wordt er ook door de bewoners hard gewerkt in de haven. Vorige week moest Greet de extra ligplaats van haar en Dirk opleveren en moest er nog het één en ander geklust worden voor het zover was. Dankzij een aantal hardwerkende buren werd in mum van tijd de ligplaats opgeschoond en keurig netjes opgeleverd. Dirk op zijn beurt zorgde vanaf boven voor een prachtig zonnetje en we weten zeker dat hij tevreden zou zijn geweest over het resultaat.

Baggeren

Er wordt momenteel volop gebaggerd. De laatste keer dat de haven is gebaggerd is 45 jaar geleden (1965). Er werd toen flink geprotesteerd omdat de haven voor de kinderen uit de buurt een perfecte zwemplek was, aangezien de zelling mooi en langzaam glooiend steeds dieper werd. Na het baggeren (vanaf een meter of acht uit de kant) zou het na de glooiing immers ineens gevaarlijk diep worden.


Baggeren 's ochtends om kwart over zes. Goedemorgen.


Panorama door Lourenz. Klik erop voor vergroting.


Sleepboot Belt wordt door Rob terug gesleept naar zijn eigen (reeds gebaggerde) plek. Wat nou 300 pk, 5 blijken er meer dan genoeg.


Hoogaars de 'Wilde Beer' (rechts) gaat hier flink te keer.


De Sietske wordt verhaalt.


Deinemeid knus tegen Willem aan.


Pech voor Lex, die trouwens vorige week de Vrijwilligerspenning van de Gemeente Gouda in ontvangst mocht nemen voor zijn 15 jaar dat hij al voor nop bij het Filmhuis Gouda werkt; zijn ponton was al zo vaak op de keien gelopen dat een klein scheurtje genoeg bleek om het af te laten zinken. Gelukkig was het kraanschip de Zwartewater nog in de haven om het weer naar boven te krijgen. Zijn neef heeft er inmiddels een dikke hoeklijn op gelast om herhaling te voorkomen.


De Jura, hier eenzaam en verlaten, zal waarschijnlijk eind volgende week verplaatst worden.


Een baggerfilmpje van een minuut.

Baggeren - fase 1


Tja, het heet natuurlijk niet voor niets 'de spits afbijten'...
Rob was (met zijn spits) maandag als eerste aan de beurt om plaats te maken voor de baggeraars.


De Zeebeer ging woensdagochtend op eigen kracht.


Drukke boel.


Woensdagmiddag was iedereen verplaatst en klaar voor de eerste baggerfase.


Deze foto is een ode aan Paal 248. De paal die uiteindelijk een hele sociale functie heeft bekleed (kan je niet van iedere paal zeggen) is niet meer. Gelukkig leeft hij voort in de column van Martine.


En vandaag (donderdag) was het dan eindelijk zover, na vele jaren, plannen, offertes, speculaties, metingen en noem maar op kwam het eerste baggerschip de haven in.


En ging de eerste bagger de IJssel uit. Vorig jaar viel het nog zo'n beetje in de categorie chemisch afval, maar vanaf januari en de nieuwe normering valt het ineens eigelijk allemaal nogal mee en is het prima te hergebruiken. Bijvoorbeeld voor het opspuiten van zellingen.

Foto's: met dank aan Sophie en Spip.

Brug versus Bootje

Sommige beesten hebben een brug...

Lees verder...

Borrel XL

De borrel XL was weer een groot succes. Het weer, de sfeer, de muziek van jonge Daan, de barbecue, Vin's vuurton en de opkomst waren geweldig!

The Hurricane has left the harbour...

Afgelopen dinsdag om zeven uur in de morgen heeft de kotter van DirkJan, met zijn nieuwe eigenaar de haven verlaten. Op weg naar een nieuwe toekomst.

De leegte die de kotter achter heeft gelaten voelt gek genoeg als de leegte die DirkJan zelf heeft achter gelaten.

Informatieavond over baggeren

Gisteren was er een informatieavond over de baggerwerkzaamheden, georganiseerd door de gemeente. In week 38 (20 september) wordt er begonnen met de werkzaamheden, die zo'n 6 weken zullen duren. Kijk voor alle informatie die verstrekt is (verplaatsingsschema's, planningen etc.) op de website van gemeente Zuidplas.

Paal 248

Weleens geborreld op surfplanken en opblaaskrokodillen?
Het was op een broeierige nazomermiddag dat in de haven van Hitland paal 248 een belangrijk middelpunt vormde voor een groot aantal havenbewoners. De zon brandde fel en de stoom kwam van de verhitte scheepsdekken af. Het was hoog tijd voor een verfrissende duik in de Hollandsche IJssel. 

Paal 248 is een bijzondere paal. Hij markeert niet alleen de in- en uitgang van de haven, maar is ook voor menig bootjesmens de ideale aanlegplaats om ‘s zomers onbezorgd op het water te dobberen zonder verder de rivier af te drijven. Zo ook op deze bewuste zomermiddag. Rond vieren kwamen de eerste verhitte havenbewoners aan peddelen. Met de bootjes vastgeknoopt aan paal 248 kon de waterpret beginnen. Al gauw paste niet iedereen meer aan deze paal en lagen we met drie rijen breed aan elkaar vastgeknoopt. Het was een gezellige drukte van jong tot oud met bootjes, surfplanken en opblaaskrokodillen.

Na het nodige verfrissende gespetter kropen we weer in en op onze vormen van drijfgenot. Tot groot genoegen van ons allemaal kwam uit een aantal bootjes frisdrank, flessen wijn en blikjes bier tevoorschijn. Ook aan kaasjes en stokbroodjes met lekkere smeerseltjes was gedacht. Het smaakte goed. Het was uiteindelijk al na zessen toen iemand voor de grap vroeg of er ook 'bezorgd' kon worden op het water. Daar werd tot ieders verbazing door één buur erg enthousiast op gereageerd. Bram Ladage was wel erg ver roeien maar nadat iedereen zijn bestelling had door gegeven verruilde de buur haar bootje voor de bolide en vertrok richting de bekende friettent.

Ook de vette hap hebben we smakelijk verorberd. Aangezien de eindeloze rij voorbij trekkende speedboten de IJssel omtoverden in een waar golfslagbad werd er die middag en avond behoorlijk wat gemorst! Maar dat kon onze pret niet drukken, Toen de zon achter de horizon verdween, keerden we na een prachtige dag weer richting ons eigen scheepje. En zoals deze middag bleek kan er prima worden geborreld op surfplanken en opblaaskrokodillen aan paal 248.

Website Buurtvereniging

Voor mooie plaatjes van Teun en toen, check de webstek van de Buurtvereniging -> www.buurtvereniginghitland.nl

Grote motor / kleine boot

Afgelopen zaterdag vaarden 3 jongens in een klein bootje met een dikke 175 pk erachter, in de mond van de haven. Tot er een golf van achter naar binnen rolde en het bootje afzonk. Vandaag werd hij middels sonar apparatuur, een duiker en een kraantje weer gelicht.


Op het linker bootje maakt de duiker (gele helm) zich gereed. Bij de gele drijver (rechts) zou het gezonken bootje, middels sonar bepaald, moeten liggen. Dit bleek echter niet het geval. Een tweede poging met de sonar was wel succesvol.

Een hoop gebeurd ...

Er is een hoop gebeurd afgelopen jaar. Het baggeren staat voor september 2010 op de planning, maar verder is alles zo'n beetje klaar. Nieuwe stroom, nieuwe wateraansluitingen en heuse riolering! De lege plekken raken weer langzaam gevuld (en nog met leuke mensen ook).

Er zijn nog 2 ligplaatsen te huur, zie ook onderstaand plaatje. Groen (nr. 208) en Geel (nr. 206). Ga voor meer info naar www.sipkema.nl

Afvalkalender 2010

Altijd handig om snel bij de hand te hebben.

klik-hier-voor-de-blogs-van-2009