Naam - Xenia
Scheepstype - Luxe motor
Bouwjaar - 1924
Scheepswerf - Muntendam
Materiaal - Staal

Lengte - 31,50 m
Breedte - 5,08 m
Diepgang (huidig) - 0,86 m

Motor - Kromhout Gardner 106 pk

Vaargebied - Nederland en Duitsland
Toepassing - Vrachtvaart

Bijzonderheden - Het schip is vijf meter verlengd tot 31,5 meter. Er heeft vroeger ook een koproer ingezeten. Dat kun je nog zien. Dat hebben ze er uit gehaald ooit. Dat is wel jammer. Als je veel wind hebt, dan kun je met diegene die op het voorschip staat, het koproer laten zakken en met een hendel kun je dan meesturen. Die zat er niet standaard op, die hebben ze er later op gezet. Dit schip heeft ook nog op de Rijn gevaren en veel in het binnenland. Ze vervoerden alles. Veel stukgoed, veevoer tot granen. Wat er maar op de markt was. Het ruim kon vroeger ook nog verzegeld worden voor als je de grens over ging.

Het schip heette eerst ‘Risico’, waarschijnlijk omdat ze het zelf een risico vonden, een motorschip. Dat was toen vrij nieuw natuurlijk. Later heette het schip ‘Seppia’ en lag het in Groningen. Toen is het naar Amsterdam gegaan en ‘Res Nova’ gaan heten. Daarna ‘Nova’ en met die naam is ze hier in de haven beland. Wij hebben haar ‘Xenia’ genoemd. Dat is schippers eigen, je wilt haar een eigen naam geven. En Xenia, dat betekent gastvrijheid. En dat vonden wij wel bij ons passen.