Naam - Goede Gunst
Scheepstype - Zuid-Hollandse Paviljoen Tjalk
Bouwjaar - 1911
Scheepswerf - Boot Woubrugge
Materiaal - Staal

Lengte - 22,80 m
Breedte - 4,35 m
Diepgang (huidig) - ca. 0,8 m

Motor - DAF 615

Vaargebied - Heel Nederland
Toepassing - Vervoer van voornamelijk zand en grind

Bijzonderheden - Wij hebben het schip gekocht in 1993. We waren 23 jaren jong en vol energie. Wat we, bleek achteraf, wel nodig hadden. Het was toen nog een motortjalk, met o.a.een stuurhut, verhoogde den en kalfsdekken. We hebben 10 jaar gerestaureerd om het schip weer in oorspronkelijke vorm - naar een zeiltjalk - terug te brengen. Toen het schip eindelijk zeilend was, hebben we dit gevierd door onze banen op te zeggen en een paar maanden naar het Noorden van het land te gaan om het zeilen samen te ontdekken. Dat is gelukt. We hebben de stormen overleefd en dan bedoelen we eigenlijk de relationele!

In het schip stond een Hollandia gloeikop 30pk bj 1927 toen wij hem kochten. Wij hebben deze, met gemengde gevoelens, aan het Havenmuseum overgedaan. Het type tjalk is een paviljoen tjalk. Dat houdt in dat het achteronder, het paviljoen, gebruikt werd door de schipper en zijn gezin als woning. Als we weer eens een bui hebben van ´wat wonen we toch klein´ denken we aan het paviljoen inclusief schipper en gezin en dan krijgt het woord ruim (wij wonen in het ruim) opeens weer betekenis.
Het schip heeft voornamelijk zand en grind vervoerd. Ook heeft deze zelf gebeugeld. (voor de leken onder ons; soort baggeren-zand uit de rivier scheppen) De geruchten gaan dat ze het schip in de oorlog in de Biesbosch hebben laten zinken. Zo kon het schip als geheime 'loop'brug dienst doen.